Rys. 1 Rys. 1 Marek Penszko
Strona główna

Sprawy zegarodzielne czyli liniowanie tarcz

Rys. 2Marek Penszko Rys. 2
Zagadka numeru.

W niektórych podręcznikach do matematyki oraz w zbiorach zadań dla trzeciej lub czwartej klasy szkoły podstawowej pojawia się zadanie: Podziel tarczę zegara (rys. 1a) na trzy części w taki sposób, aby suma liczb w każdej części była taka sama. Taką łamigłówką liczbową zabawiano się już pod koniec XVIII wieku, choć dawniej była mała różnica formalna – kamienny cyferblat zagadkowo pękał i należało oznaczyć linie pęknięć. Rozwiązywanie zaczyna się oczywiście od dodania wszystkich liczb i podzielenia sumy (78) przez 3, co daje sumę przypadającą na każdą część (26), a stąd już blisko do zunifikowanego przed wiekami, niemal standardowego podziału (rys.

Świat Nauki 12.2023 (300388) z dnia 01.12.2023; Umysł giętki; s. 74
Reklama