Pulsar - wyjątkowy portal naukowy. Pulsar - wyjątkowy portal naukowy. Shutterstock
Strona główna

Donosy

Ze Skidmore College w USA donosi Krzysztof Szymborski

Lemury lubią muzykę
Jak twierdzi prymatolog Ilyena Hirskyj-Douglas, pracująca w University of Glasgow, jej obserwacje – prowadzone w pobliskim Drummond Safari Park – reakcji lemurów na rozmaite dźwięki dowiodły, że wolą one słuchać muzyki niż kontemplować w ciszy. Ich gust muzyczny jest sprawą indywidualną, ale generalnie biorąc, lubią umiarkowany poziom nasilenia dźwięków.

Najstarsza ludzka twarz
W 2017 r. archeolodzy z Max-Planck-Institut für evolutionäre Anthropologie w Lipsku znaleźli na stanowisku Jebel Irhoud w Maroku skamieniałą ludzką czaszkę sprzed 315 tys. lat. Do rekonstrukcji twarzy naszego prehistorycznego przodka zaangażowano wybitnego specjalistę w tej dziedzinie, Brazylijczyka Cicera Moraes, który niedawno zakończył swe dzieło. Stworzona w rezultacie najstarsza znana (?) ludzka twarz jest rodzaju męskiego i jej wyraz znamionuje spokój i zamyślenie.

Okno do mózgu
Zespół prof. Charlesa Liu z kalifornijskiego Caltech zakończył prace nad przezroczystym implantem kości czaszki, dzięki któremu możliwa jest bezinwazyjna obserwacja pracy zdrowego mózgu przy pomocy ultradźwięków. Metoda ta pozwala na zwiększenie zdolności rozdzielczej funkcjonalnych obrazów mózgu.

Słonie zwracają się do siebie po imieniu
Dzięki badaniom Mickeya Parda, biologa akustycznego (sic!) z Cornell Lab of Ornithology, dowiedzieliśmy się, że słonie afrykańskie należące do tego samego stada zwracają się do siebie po imieniu, które podobnie jak ludzie każdy ma własne. Zespół Parda prowadził badania w Samburu National Reserve i w Amboseli National Park w Kenii.

Sięgaj, gdzie wzrok nie sięga
Chińska sonda kosmiczna Chang’e-6 powróciła na Ziemię z próbką skały z niewidocznej strony Księżyca.

Spis mieszkańców galapagos
Badacze z ekwadorskiego Universidad San Francisco de Quito wespół z naukowcami z University of North Carolina w Chapel Hill dokonali spisu pogłowia zwierząt zamieszkujących archipelag Galapagos. Do dominujących gatunków zależą iguany (23 tys. osobników) i lwy morskie (5800). Nie licząc ok. 30 tys. ludzi.

Zbliżenie klimatyczne
Biolodzy obserwujący białe niedźwiedzie polarne i ich reakcję na ocieplenie klimatu (powoduje znikanie kry oceanicznej, z której zwierzęta korzystają, gdy polują) dawno przewidzieli, że z czasem gatunek ten może zaniknąć i połączyć się z populacją niedźwiedzi grizzly. Stosując nową elektroniczną technikę pobierania od niedźwiedzi próbek genetycznych, Joshua Miller z MacEwan University w Edmonton odkrył pierwszą rodzinę powstałą z takiego mezaliansu. Po zbadaniu 371 próbek pochodzących od niedźwiedzi polarnych i 440 próbek niedźwiedzi grizzly natrafił on na 8 mieszańców (polarna matka, grizzly ojciec), należących do jednej niedźwiedziej rodziny. Jak napisał – nie jest to jeszcze tendencja, ale bezsprzecznie potwierdzenie możliwości.

Postępy inżynierii genetycznej
Zespół badawczy australijskiego biologa Sandra Ataide’a, który w przeszłości współpracował z laureatką Nobla Jennifer Doudną nad stworzeniem techniki CRISPR, stosowanej dziś do „redagowania” genów, odkrył łatwiejszą, precyzyjniejszą i bezpieczniejszą metodę wymiany genów. Zdaniem specjalistów może ona mieć przełomowe znaczenie dla dalszego rozwoju inżynierii genetycznej i eliminacji takich chorób jak cukrzyca.

Mięsny ryż
Dyrektor naukowy Ośrodka Badań Potraw Mięsnych Chińskiej Akademii Nauk ogłosił, że zatrudnieni w tej instytucji specjaliści opracowali metodę produkcji ryżu o smaku kurczakowatym lub wieprzowym. Ten nowy ryż zawiera sztucznie wyhodowane komórki mięśniowe wspomnianych zwierząt i może służyć jako bogate (i smaczne) źródło białka.

Wiedza i Życie 8/2024 (1076) z dnia 01.08.2024; Sygnały; s. 6