W komórkach roślin znajdują się zielone chloroplasty przeprowadzające fotosyntezę. W komórkach roślin znajdują się zielone chloroplasty przeprowadzające fotosyntezę. Shutterstock
Strona główna

Fotosynteza

Ilustracja Paweł Jedynak
Ilustracja Paweł Jedynak
Ilustracja Paweł Jedynak
Proces tak ważny dla całej planety wciąż jest słabo zbadany.

Doświadczenie 1

Wyjmij tłok ze strzykawki o poj. 100 ml i do środka włóż niewielką roślinę (np. sadzonkę zielistki) lub kilka liści drzewa. Włóż i dociśnij tłok tak, by zostawić jak najmniej miejsca, ale nie zmiażdżyć rośliny. Nałóż nasadkę redukującą średnicę wylotu strzykawki, a potem załóż na nią wężyk z marketu budowlanego o średnicy 5 mm i długości 40 cm. Ciągnąc tłok, napełnij wężyk do połowy wodą z miski. Zegnij wężyk, tworząc literę U. Przymocuj luźną jego końcówkę do korpusu strzykawki za pomocą recepturki. Tłokiem strzykawki wyreguluj położenie cieczy w otwartym ramieniu U-wężyka tak, aby od wylotu zostało 10 cm powietrza. Markerem zaznacz położenie cieczy. Przygotuj identyczny zestaw, ale bez rośliny. Oba zestawy wystaw w nasłonecznione miejsce i obserwuj.

Wyjaśnienie: Kiedy bada się fotosyntezę, łatwo o błąd. Po oświetleniu zestawów poziom cieczy w obu rurkach zaczyna szybko się podnosić, ale dlatego że gazy nagrzewają się i rozszerzają wraz ze wzrostem temperatury. Tymczasem z równania ogólnego fotosyntezy (6H2O + 6CO2 → C6H12O6 + 6O2) wynika, że w miejsce każdej cząsteczki CO2 wydzielany jest O2 – objętość gazów nie powinna się zmienić. W dodatku CO2 jest w powietrzu zaledwie 0,4%! Robert Emmerson borykał się z tym problemem – zaczął wykorzystywać do pomiarów zawiesiny glonów. CO2 łatwiej rozpuszcza się w wodzie, a jego źródłem mogą być także sole – np. wodorowęglan sodu. Tlen rozpuszcza się w wodzie słabiej, co pozwalało mierzyć jego wydzielanie.

Doświadczenie 2

Do strzykawki o poj. 20 ml włóż roślinę akwariową, np. rogatka. Załóż tłok i napełnij strzykawkę wodą. Ustaw na godzinę wylotem do dołu w bardzo jasnym miejscu. Modyfikując doświadczenie, sprawdź, jak na wydzielanie gazu wpływa natężenie światła lub dodatek szczypty sody oczyszczonej – wodorowęglanu sodu.

Wyjaśnienie: Roślina produkuje tlen – na liściach pojawiają się bąbelki i gromadząc się pod tłokiem, wypierają wodę ze strzykawki. Z podziałki odczytasz, ile mililitrów gazu wydzieliło się w ciągu godziny. Im większe natężenie światła, tym więcej tlenu powstaje. Soda także nasila produkcję tlenu, gdyż wprowadza kolejne porcje dwutlenku węgla.

Doświadczenie 3

W garnku umieść kilka liści czerwonej kapusty, zalej wrzątkiem i odstaw na 5 godz. Weź dwie strzykawki o poj. 100 ml oraz wężyk o długości 30 cm i średnicy 8 mm (dostępny w sklepie z materiałami budowlanymi). Wyjmij tłok z jednej ze strzykawek i wrzuć do środka tabletkę musującą multiwitaminy. Włóż tłok i maksymalnie go dociśnij. Nabierz 100 ml wody i trzymaj strzykawkę nad zlewem tak, by gaz swobodnie wypierał cały płyn ze strzykawki – gdy będzie pusta, odwróć ją wylotem do góry, załóż wężyk, a na drugi jego wylot załóż drugą strzykawkę i pociągnij jej tłok tak, by zassać gaz z pierwszej strzykawki (do ok. 60 ml), ale nie zaciągnąć resztek cieczy. Potem z drugiej strzykawki zdejmij wężyk i zassij ok. 40 ml wywaru z czerwonej kapusty. Zatkaj wylot strzykawki palcem i wstrząsaj energicznie przez 50 s aż do powstania piany. Po 20 ml napowietrzonego gazem wywaru przelej do dwóch pojemników na mocz (A i B). Dodaj 30 ml wody (patrząc od góry, dno ma być dobrze widoczne). W trzecim pojemniku dla porównania zmieszaj 20 ml wywaru i 30 ml wody (C). Oceń kolory cieczy w pojemnikach A, B, C. Do B włóż kilka roślin wodnych ze sklepu akwarystycznego – np. rogatka. Wystaw pojemniki na działanie słońca na 5–7 godz. Ponownie porównaj kolory.

Wyjaśnienie: Tabletki musujące zawierają sole kwasu węglowego i kwas cytrynowy – na sucho ze sobą nie reagują, ale w wodzie następuje reakcja z uwolnieniem CO2, zbierającego się w pierwszej strzykawce. Można go zassać do drugiej strzykawki. CO2 może rozpuszczać się w wodzie i z nią reagować, tworząc kwas węglowy – wytrząsany z wywarem z kapusty będzie powodował zakwaszenie i zmianę koloru mieszaniny z fioletowoniebieskiego na fioletoworóżowy. Rośliny wodne mogą pobierać aniony wodorowęglanowe i wykorzystywać je jako źródło CO2 – ale roztwór B będzie coraz mniej kwaśny i zmieni barwę na zbliżoną do C. Roztwór A także zmieni barwę, ale wolniej, gdyż CO2 będzie ulatniał się powoli. W cieniu i ciemności oddychanie roślin nasyca roztwór CO2.

Doświadczenie 4

Pod koniec słonecznego dnia udaj się na dobrze oświetloną przez cały dzień łąkę i znajdź zwrócone blaszką w stronę słońca liście np. koniczyny. Zerwij 3 liście i umieść w pojemniku na mocz napełnionym 50 ml spirytusu. Odbarwiaj co najmniej 10 godz. Wczesnym rankiem zerwij liście koniczny, które jeszcze nie były wystawione na działanie promieni słonecznych, i odbarwiaj w spirytusie w osobnym pojemniku. Odbarwione białe liście przełóż do nowego pojemnika na mocz i zalej 50 ml wody. Odczekaj 20 min i dodaj łyżeczkę jodyny, rozmieszaj. Poczekaj 20 min (opcjonalnie – dodaj więcej jodyny). Porównaj liście zebrane wieczorem i rano.

Wyjaśnienie: W procesie fotosyntezy powstają cukry, magazynowane za dnia w chloroplastach w postaci skrobi. Nocą skrobia jest rozkładana i cukry transportowane są po całej roślinie – karmią komórki. Jod zawarty w jodynie barwi skrobię na granatowo – im jest jej więcej, tym ciemniejszy liść. Po słonecznym dniu liście koniczyny są niemal czarne od skrobi, a tymczasem te zebrane o poranku będą białe lub zabarwione jedynie w miejscach najbardziej oddalonych od ogonka liściowego i tkanek przewodzących. Skrobia nie rozpuszcza się w alkoholu, ale etanol pozwala wypłukać wszystkie barwniki z liści, dzięki czemu stają się one białe i ładniej barwią się jodyną. Barwienie można powtarzać – granatowe liście można odbarwić poprzez zalanie ich wrzątkiem, co uwolni jod.

Doświadczenie 5

Roślinę doniczkową, np. trzykrotkę, zaciemnij na dobę w szafie. W kawałku folii aluminiowej wytnij trójkątny otwór. Kawałkiem folii owiń liść tak, aby trójkąt znalazł się na środku górnej powierzchni liścia, a reszta z obu stron była zakryta folią. Dobrze dociśnij folię do liścia na brzegach trójkąta, ale uważaj, by nie uszkodzić liścia. Wystaw roślinę do światła na cały dzień, a wieczorem odetnij liść i wykonaj test na obecność skrobi jak w doświadczeniu 5.

Wyjaśnienie: Zaciemniona na dobę roślina zdąży „wypompować” z liści cały zapas skrobi. Fotosynteza następuje tam, gdzie dochodzi światło. W efekcie można odbić na liściu wzór, a nawet zdjęcia z negatywu filmu fotograficznego.

***

Uwaga!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za ewentualne szkody powstałe wskutek doświadczeń.

***

Zestaw przyrządów i materiałów

dwie strzykawki o poj. 100 ml, strzykawka o poj. 20 ml, wężyki Ć 5 i 8 mm, roślina akwariowa, czerwona kapusta, 3 pojemniki na mocz, tabletki musujące, spirytus, jodyna, folia aluminiowa

Niewliczone w cenę: miska, czajnik elektryczny, nożyczki, roślina doniczkowa

Czas przygotowania: 3 godz.+ doba inkubacji

Koszt: 90 zł

***

Wiedza w pigułce

Stężenie chlorofilu nie koreluje wprost z natężeniem fotosyntezy – bardziej zależy ona od natężenia światła. Dodatkowo roślina może produkować więcej tego barwnika przy słabszym oświetleniu. Światło powoduje, że z chlorofilu wybijane są elektrony, służące ostatecznie do chemicznej redukcji CO2. Tlen powstający z cząsteczek wody jest w fotosyntezie tylko produktem ubocznym – na jego wytworzenie roślina potrzebuje ok. 2700 cząsteczek chlorofilu i… cztery fotony światła. Istnieje także fotosynteza bez produkcji tlenu i wiązania CO2, którą rośliny uruchamiają np. przy wysokim zapotrzebowaniu na „chemiczną energię” w postaci ATP. A tylko taki wariant występuje u niektórych fotosyntetyzujących bakterii.

Wiedza i Życie 8/2024 (1076) z dnia 01.08.2024; Laboratorium; s. 73

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną