Pulsar - najnowsze badania naukowe. Pulsar - najnowsze badania naukowe. Shutterstock
Człowiek

Wysoka cena za duże mózgi. Ludzie płacą na starość

Naukowcy porównali mózgi ludzi i szympansów w procesie starzenia się. Ludzie mają bardziej rozwiniętą korę mózgową – to wiadomo. Teraz dowiadujemy się, jakim kosztem.

Ludzie (Homo sapiens) i szympansy zwyczajne (Pan troglodytes) należą do rodziny człowiekowatych (obok szympansa karłowatego, goryla i orangutana). Ich linie ewolucyjne rozeszły się jakieś 6-8 milionów lat temu. W najnowszym numerze „Science Advances” grupa badaczy przedstawia, jak starzeją się mózgi tych dwóch gatunków.

Ludzie mają większe mózgi niż ich kuzyni, ale płacą za to wysoką cenę. Ekspansja kory mózgowej (w tym przedczołowej) u naszego gatunku wiąże się, jak dowodzą naukowcy, z większą utratą istoty szarej w procesie starzenia. „To wskazuje na powiązanie między ewolucyjnym rozwojem specyficznych obszarów kory mózgowej u ludzi a ich większą podatnością na procesy neurodegeneracyjne” – piszą Sam Vickery z Uniwersytetu Heinricha Heinego w Düsseldorfie i jego współpracownicy.

Naukowcy od dawna przypuszczali, że ludzie mają większą korę mózgową (w tym przedczołową) ze względu na ewolucyjne przystosowanie do rozwiązywania bardziej złożonych zadań umysłowych. Te obszary mózgu dojrzewają najpóźniej i jako pierwsze ulegają degeneracji. Hipoteza ta, znana jako „last-in, first-out”, zyskuje nowe dowody.

Sam Vickery i jego zespół porównali 189 mózgów szympansów zwyczajnych oraz 480 ludzkich mózgów w podobnym wieku. Porównywali również mózgi szympansów z mózgami innych małp, w tym rezusów i pawianów, aby ustalić, które cechy naszych krewnych są unikatowe.

Badania wykazały związek między ekspansją kory mózgowej u Homo sapiens a zanikiem istoty szarej w procesie starzenia. Trend ten jest szczególnie widoczny w korze oczodołowo-czołowej i brzusznej przedczołowej, co wspiera hipotezę „last-in, first-out”.