Pulsar - wyjątkowy portal naukowy. Pulsar - wyjątkowy portal naukowy. Archiwum
Człowiek

Głowy mumii opowiadają historię sera

W neolicie ludzie rośli i się zabijali
Człowiek

W neolicie ludzie rośli i się zabijali

Po badaniach prawie 6 tys. szczątków naukowcy zaproponowali odpowiedzi na dwa poważne pytania dotyczące naszych przodków.

Do tej pory wiedzę o nabiale sprzed kilku tysięcy lat naukowcy czerpali głównie z badań osadów na garnkach, w których go produkowano. Nad rzeką Tarym w północno-zachodnich Chinach znaleziono zaś najstarszy gotowy wyrób.

Na początku XXI w. archeolodzy odkryli na cmentarzu Xiaohe kilka mumii, które miały rozsmarowaną na głowach i szyjach tajemniczą białą substancję. Ostatnio badaczom udało się wyekstrahować z próbek mazidła mitochondrialne DNA, co dało kilka odpowiedzi na jego temat.

W skrócie

Sfermentowane mleko i wytwarzany z niego nabiał są bardziej przyswajalne dla ludzi nietolerujących laktozy, dlatego produkcja serów ruszyła natychmiast, gdy zaczęto hodować owce, kozy i krowy. Ślady najstarszych wyrobów nabiałowych stanowią osady na garnkach (w tym znajdowanych na Kujawach i datowanych na ponad 7 tys. lat).

Okazuje się, że to ser na bazie kefiru pozyskanego w procesie fermentacji mleka, w którym kluczową funkcję pełniły bakterie Lactobacillus kefiranofaciens i grzyby Pichia kudriavzevii (takie połączenie występuje w ziarnach kefirowych zwanych też grzybkami używanych przy wytwarzaniu kefiru do dziś). W przeciwieństwie do nabiału na Bliskim Wschodzie i w Europie, gdzie mleka krowiego używano oddzielnie, a mieszano raczej kozie i owcze, tu połączono krowie i kozie. To jednak nie wszystko.

Obecnie istnieją dwa rodzaje ziaren kefirowych – jedne pochodzą z Kaukazu, a drugie z Tybetu. Typ pierwszy jest na świecie stosowany najczęściej. Tymczasem chińscy badacze odkryli, że Lactobacillus kefiranofaciens w próbkach z mumii był spokrewniony z grupą tybetańską. A to zdecydowanie przeczy przekonaniu, że kefir pochodzi z północnego Kaukazu. Okazało się też, że współczesne bakterie mają większą zdolność do fermentowania mleka – przez cały czas wymieniały bowiem swój materiał genetyczny z pokrewnymi szczepami. Poza tym w porównaniu ze starożytnym Lactobacillus ten współczesny jest lepiej przyswajalny dla człowieka.

A czemu służył rytuał smarowania głów i szyj mumii praktykowany między 3,6 a 3,3 tys. lat temu? Tego nie wiadomo.