Pulsar - najnowsze informacje naukowe. Pulsar - najnowsze informacje naukowe. Shutterstock
Człowiek

Życie i szkoła nie mówią tym samym językiem

Praktyczne umiejętności arytmetyczne wykorzystywane przez dzieci w codziennym życiu nie przekładają się na zdolności oceniane w warunkach formalnej edukacji. I na odwrót.

Dzieci, które świetnie radzą sobie z liczeniem w sytuacjach codziennych, praktycznych, często mają trudności z obliczaniem analogicznych problemów matematycznych w szkole – wykazali uczeni z MIT, Harvard University, New York University i Indian Institute of Management na łamach „Nature”. I odwrotnie: uczniowie, którzy świetnie radzą sobie z matematyką w warunkach szkolnych, często nie potrafią wykorzystać tych umiejętności w codziennym życiu.

Badacze doszli do tych wniosków, analizując zdolności arytmetyczne niemal 1,5 tys. dzieci pracujących na targach w Kalkucie i Delhi oraz ponad 470 uczniów uczęszczających regularnie do szkoły. Przedstawiciele tej pierwszej grupy potrafili wykonać złożone obliczenia, o ile były one osadzone w handlowych okolicznościach. Byli także w stanie biegle rozwiązywać zadania hipotetyczne, ale tylko dopóty, dopóki operowały one na „konkrecie” – np. były powiązane z sytuacjami rynkowymi. Nie radzili sobie jednak z podobnymi lub prostszymi problemami przedstawionymi w abstrakcyjnej formie, np. w postaci typowego szkolnego zadania.

Uczniowie, którzy dobrze radzili sobie z obliczeniami na papierze, nie potrafili natomiast sprawnie łączyć różnych typów operacji. Byli również znacznie wolniejsi w swoich wyliczeniach niż dzieci pracujące na rynku.

Autorzy badania uważają, że szkolna edukacja matematyczna powinna kłaść większy nacisk na uczenie efektywnych metod obliczeniowych, wykorzystywanie różnych rodzajów operacji oraz łączenie intuicyjnych i formalnych podejść do matematyki. Zwracają też uwagę na to, że wiele dzieci może być bardzo sprawnych w zadaniach matematycznych i logicznych, ale nie znajdzie dla siebie odpowiedniego miejsca w formalnej edukacji, dopóki nie zostanie ona zreformowana.

To kolejny głos w dyskusji: czy powinno się naginać dziecko do środowiska edukacyjnego, czy też dostosowywać kształcenie do potrzeb uczniów?


Dziękujemy, że jesteś z nami. To jest pierwsza wzmianka na ten temat. Pulsar dostarcza najciekawsze informacje naukowe i przybliża najnowsze badania naukowe. Jeśli korzystasz z publikowanych przez Pulsar materiałów, prosimy o powołanie się na nasz portal. Źródło: www.projektpulsar.pl.

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną