W 2027 r. próbę badania planetoidy Didymos za pomocą CubeSatów podejmie misja Hera. W 2027 r. próbę badania planetoidy Didymos za pomocą CubeSatów podejmie misja Hera. ESA, Science Office

Prześwietlić planetoidy

Wykonają to miniaturowe satelity CubeSat z radarami.

Jak uchronić Ziemię przed kosmicznym zderzeniem? Wyobraźmy sobie, że przeszukujące niebo teleskopy odnajdą kilkusetmetrową kosmiczną skałę, która za kilka lat zderzy się z naszą planetą. Narzucający się pomysł, czyli próba zniszczenia planetoidy, to na ogół złe rozwiązanie, bo zamiast jednej groźnej skały otrzymamy kilkaset mniejszych, lecz też niebezpiecznych, lecących dalej ku Ziemi. A więc lepszy będzie lot ku zagrożeniu i próba zmiany jego orbity. Wszystko zależy jednak od budowy planetoidy – czy jest litym głazem, czy może zlepkiem skał i pyłu, trzymanych tylko siłami grawitacji. By to sprawdzić, grupa badaczy z Max-Planck-Institut für Sonnensystemforschung zaproponowała tanie rozwiązanie, wykorzystujące dwa miniaturowe satelity CubeSat. Po dotarciu do planetoidy prześwietliłyby ją za pomocą radaru.

Wiedza i Życie 9/2024 (1077) z dnia 01.09.2024; Sygnały; s. 10