Shutterstock

Empidonkom gorąco w San Diego. Radzą sobie z upałem przy pomocy „kuzynów”

W XIX w. te ptaki nie krzyżowały się z odmiennymi przedstawicielami swojego gatunku. Później jednak przyszło globalne ocieplenie.

Jak zareagować na zmiany klimatyczne? Najlepiej byłoby wprowadzić do genomu takie przystosowania, które ułatwią funkcjonowanie w warunkach globalnego ocieplenia. Albo chociaż zwiększyć różnorodność genetyczną swojego gatunku, a razem z nią – szansę na innowacje genetyczne. Tylko jak to zrobić? Jednym ze sposobów może być introgresja, czyli „dolewka” genów z innego gatunku lub odmiennej populacji. Istnienie takiego zjawiska jest znane od dawna, ale ciężko jest dokumentować genetyczne zmiany na bieżąco, zwłaszcza u zwierząt długożyjących, takich jak ssaki czy ptaki. Autorom pracy opublikowanej właśnie na łamach „Nature Climate Change” udało się to jednak zrobić.

Do analizy włączono DNA pozyskane od ponad 220 mieszkających w San Diego empidonek (Empidonax traillii extimus) – niewielkich ptaków wróblowych. Następnie porównano je z 17 próbkami pobranymi od przedstawicieli tego samego gatunku żyjących w XIX w. Te ostatnie okazy pochodziły ze zbiorów muzeum historii naturalnej i były bardzo dobrze zachowane.

Okazało się, że na przestrzeni ostatnich dekad badana populacja empidonek zbierała domieszki genów od ptaków należących wprawdzie do tego samego gatunku, ale do odmiennych, bardzo oddalonych geograficznie populacji. Wcześniej (w XIX w.) zwierzęta te nie krzyżowały się ze sobą. Zaczęły to robić, ponieważ warunki w San Diego dynamicznie się zmieniają w związku z globalnym ociepleniem – uważają autorzy pracy. Dzięki dodatkom „świeżych” genów ptaki-mieszczuchy zwiększyły różnorodność genetyczną i mogą lepiej sobie radzić – chociażby z upałami.

Uczeni uważają, że introgresja jest ważnym, a nieco pomijanym mechanizmem adaptacji do zmian klimatycznych i może zachodzić na coraz większą skalę.