Pulsar - wyjątkowy portal naukowy. Pulsar - wyjątkowy portal naukowy. Shutterstock

Śpiewać każdy może. A muszka owocowa czasami wręcz musi

Muszki owocówki: jak działa ich węch

Muszki owocówki: jak działa ich węch

Odkryto, jak muszki owocowe wyczuwają amoniak.

Mózgi owocówek są znacznie bardziej złożone, niż sądziliśmy

Mózgi owocówek są znacznie bardziej złożone, niż sądziliśmy

Układ nerwowy muszek sprawnie integruje doznania zmysłowe, dzieli zadania między półkule mózgowe i poświęca wiele uwagi procesom uczenia się.

Badacze z Princeton University kolejny raz pokazują, że zdolności poznawcze i procesy nerwowe Drosophila melanogaster są bardziej złożone, niż można by przypuszczać.

W lipcu br. neuronaukowczyni Mala Murthy i jej zespół opublikowali mapę kompletnego konektomu (wszystkich neuronów oraz tworzonych przez nie połączeń) mózgu muszek. Teraz odszyfrowali wokalne zaloty tych owadów. Wyniki ich badań ukazały się na łamach „Nature”.

Podobnie jak świerszcze czy koniki polne, octówki wydają dźwięki nie za pomocą strun głosowych, lecz skrzydeł. W przeciwieństwie do tych owadów używają jednak tylko jednego skrzydła na raz. Rozprostowują je, a następnie wprawiają w wibracje, które – ze względu na miniaturowy rozmiar „instrumentu” – są zbyt ciche, by wychwyciło je ludzkie ucho. Chyba że odpowiednio się je zgłośni – nie trzeba nawet zmieniać ich częstotliwości.

Serenady są produkowane jedynie przez przedstawicieli płci męskiej i wydaje się, że tylko w kontekście rozrodczym. Utwory te nie są jednak zwyczajnymi powtarzalnymi sygnałami. Aby nawiązać kontakt z partnerką, samiec emituje najpierw proste dźwięki pulsacyjne. Zyskawszy jej zainteresowanie, prezentuje bardziej złożone utwory, by była mu przychylna. To konieczne, ponieważ kopulacja nie jest u tego gatunku wymuszona. Jeśli samica nie ma ochoty na zbliżenie, do niczego nie dojdzie. Jeśli zaś będzie zainteresowana, da to wyraźnie do zrozumienia (celowo spowolni lot i zainicjuje kontakt).

Samie musi zatem zaprezentować utwór o pożądanych cechach. Dlatego moduluje on brzmienie pieśni oraz jego składowe bacznie obserwując reakcję samicy. Jeśli zwalnia ona swój lot, znaczy to, że podąża w swym dziele w odpowiednim kierunku. Gdy przyspiesza, świadczy to o jego porażce.

Autorzy badania uważają, że ich najważniejszym odkryciem jest tu właśnie dwukierunkowy przepływ informacji. To przykład prawdziwej komunikacji – twierdzą.