Pulsar - wyjątkowy portal naukowy. Pulsar - wyjątkowy portal naukowy. Shutterstock

Żyrafa wyciągnęła szyję w szczytnym celu

Jej powstanie tłumaczyły różne teorie. W końcu można w tej sprawie jakąś pewność.

Według jednej z hipotez długa szyja ułatwiała zdobywanie pokarmu. Inna mówiła, że wyewoluowała, by dać przewagę samcom w starciach określanych jako necking. W ich trakcie zwierzęta uderzają o siebie szyjami i ossikonami – wyrostkami na głowie przypominającymi rogi. Boje toczone są o dominację, dostęp do partnerki, przystąpienie do rozrodu i terytorium. Dłuższa szyja zwiększała szansę na zwycięstwo, a tym samym reprodukcję. Podążając tropem tej hipotezy, samice powinny mieć krótsze szyje, bo nie toczą podobnych sparingów.

Żyrafy masajskie w Parku Narodowym Serengeti (Tanzania). Na żerowanie poświęcają 16–20 godz. dziennie, a bez wody mogą przeżyć nawet kilka miesięcy.ShutterstockŻyrafy masajskie w Parku Narodowym Serengeti (Tanzania). Na żerowanie poświęcają 16–20 godz. dziennie, a bez wody mogą przeżyć nawet kilka miesięcy.

Słuszność teorii sprawdzono na Pennsylvania State University (publikacja w „Mammalian Biology”). Przeanalizowano proporcje ciała żyraf masajskich, zarówno dzikich, jak i tych trzymanych w niewoli. Na podstawie tysięcy zdjęć zwierząt obliczono różne parametry związane z ich budową, m.in. stosunek długości szyi do całego ciała. Okazało się, że młode osobniki obu płci mają takie same proporcje. Zmienia się to dopiero ok. 3. roku życia wraz z osiągnięciem dojrzałości płciowej. Zaskakujące było, że to samice mają proporcjonalnie dłuższe szyje i tułów. Tak więc to one, a nie samce przyczyniły się do powstania tej cechy. Według badaczy motorem ewolucji tak długiej szyi miało być zwiększone zapotrzebowanie na składniki odżywcze w czasie ciąży i laktacji. U samców zaobserwowano natomiast dłuższe kończyny przednie i szersze szyje. Dobór naturalny faworyzował osobniki o tych cechach, bo zwiększały szansę na zwycięstwo w sparingach.

Wiedza i Życie 7/2024 (1075) z dnia 01.07.2024; Sygnały; s. 7