Pulsar - wyjątkowy portal naukowy. Pulsar - wyjątkowy portal naukowy. Shutterstock

Gdzie pszczoła słabnie, tam mszyca ma się świetnie

Zanieczyszczenie powietrza to źródło poważnych problemów dla zapylaczy – ten przygnębiający wniosek płynie z badań biologów z University of Reading. I ma to ogromne znaczenia dla człowieka.

Tym razem naukowcy nie prowadzili obserwacji, czy też eksperymentów sami, ale dokonali przeglądu 120 badań terenowych wykonanych w 19 krajach. Często były to projekty realizowane przez dłuższy czas i obejmujące wiele grup owadów, zarówno wrogów, jak i przyjaciół roślin uprawnych. Najdłuższy trwał 10 lat.

Z analizy wyłania się dość przygnębiający obraz spustoszeń powodowanych w populacjach pszczół, trzmieli, os, motyli i innych zapylaczy przez zanieczyszczenia atmosferyczne. Kontakt z nimi zmniejsza średnio o 39 proc. skuteczność tych owadów w zdobywaniu pokarmu – ocenili badacze. W przeciwieństwie do nim, mszyce i niektóre inne insekty żerujące na roślinach uprawnych pozostają obojętne na podwyższone stężenia tlenków azotu, związków siarki, czy też niskiego ozonu.

„Pszczoły i inne korzystne dla nas owady są znacznie bardziej wrażliwe na brudne powietrze niż wiele szkodników. Dysproporcja pomiędzy tymi dwiema grupami owadów jest pod tym względem olbrzymia” – stwierdzają James Ryalls i jego współpracownicy. Zwracają oni uwagę, że człowiek, zanieczyszczając powietrze, osłabia swoich przyjaciół, a tym samym względnie wzmacnia swoich wrogów, których aktywność przyczynia się do zmniejszenia produkcji żywności.

Badacze sądzą, że pszczoły, osy, czy motyle są bardziej wrażliwe na zanieczyszczenia atmosferyczne, ponieważ w większym stopniu polegają na zmyśle powonienia. Unoszące się w powietrzu sygnały chemiczne służą im do lokalizowania pokarmu, polowania oraz znajdowania partnerów do kopulacji. „Zanieczyszczenia, w szczególności ozon i związki azotu, mogą zaburzyć, a nawet całkowicie unicestwić ten sensoryczny krajobraz” – czytamy w publikacji. Tymczasem mszyce i wiele innych szkodników w większym stopniu korzystają ze zmysłów wzroku i dotyku, którym zanieczyszczone powietrze nie przeszkadza.