Pulsar - wyjątkowy portal naukowy. Pulsar - wyjątkowy portal naukowy. Shutterstock

Białuchy mają emocje wypisane na czole

Naukowcy śledzili cztery wieloryby białuchy w Mystic Aquarium w Connecticut przez ponad 200 godzin i zaobserwowali około 2500 przypadków dokonywanych przez te ssaki zmian wyglądu ich melonów.

„Melon” u walenia białuchy jest naroślą z tkanki tłuszczowej na czole, która wspomaga emisję sygnału echolokacyjnego. Z nowych badań wynika, że mimo pozornie kamiennego „oblicza” wieloryby poruszają, trzęsą, uderzają i popychają się tymi bulwiastymi naroślami, nadając im wygląd kojarzący się z mimiką.

W ramach badań opisanych w czasopiśmie „Animal Cognition” naukowcy śledzili cztery wieloryby białuchy w Mystic Aquarium w Connecticut przez ponad 200 godzin i zaobserwowali około 2500 przypadków dokonywanych przez te ssaki zmian wyglądu ich melonów. Aby sprawdzić, czy te zmiany mogą być przejawem zamierzonego komunikowania się, badacze obserwowali, czy zachodziły w kontekście społecznym i w zasięgu wzroku innych wielorybów. Zespół udokumentował pięć różnych kształtów melona, pojawiających się wielokrotnie w różnych sytuacjach.

„Zjawisko to było znane wcześniej, ale po raz pierwszy tak wyraziście je udokumentowaliśmy” – mówi Justin Richard, zoolog z University of Rhode Island i inicjator badań.

Białucha arktyczna i kształty jej melona.Białucha arktyczna i kształty jej melona.

Richard zastrzega, że na obecnym etapie badacze powinni zachować umiar w przypisywaniu znaczenia kształtom, zauważa jednak pewne wzorce. Wydaje się, że drgający melon jest charakterystyczny dla samców, zabiegających o względy samic podczas zalotów. Natomiast wydłużenie melona, występujące u samców i samic, może świadczyć o agresji, bo wtedy wieloryby wyglądają na większe. Naukowcy wciąż badają, z czym mogą się wiązać trzy pozostałe kształty i ruchy.

„Z pewnością melony służą także do komunikowania się” – uważa psycholog porównawcza Heather Hill z St. Mary’s University w Teksasie, która bada zachowanie ssaków morskich. „Nie wiemy jednak, czy takie zachowanie jest typowe dla wszystkich białuch, czy tylko dla badanej populacji”, choć takie same kształty melonów Hill obserwowała u białuch w akwarium w San Antonio.

„Badania są krokiem do rozszyfrowania mimiki u gatunków o wysokim stopniu uspołecznienia, co dotąd zaniedbywano w kontekście komunikacji” – zauważa specjalista ds. komunikowania się zwierząt na Universität Zürich Simon W. Townsend, którego interesują także reakcje innych osobników na zmieniający się kształt melona.

Świat Nauki 08.2024 (300396) z dnia 01.08.2024; Skaner; s. 16