Pulsar - wyjątkowy portal naukowy. Pulsar - wyjątkowy portal naukowy. Shutterstock

Kultura bierze górę nad naturą – czasem, u dziergaczy

Pewien gatunek wróblowych żyjących w Afryce buduje gniazda w stylu, którego nie dyktują im geny, lecz inne ptaki.

Kiedyś uważano, że tylko ludzie i nasi najbliżsi krewni są zdolni do przekazu drogą kulturową. Ostatnio odkryto jednak, że z tego sposobu korzystają również walenie (pieśni, dźwięki – może mowa). Wywilżny karłowate (Drosophila melanogaster, dawniej zwane muszkami owocowymi) powtarzają wybór partnerów do kopulacji, obserwując inne osobniki. W Wielkiej Brytanii modraszki zwyczajne (Cyanistes caeruleus, dawniej zwane sikorami modrymi) nauczyły się przebijać aluminiowe kapsle na butelkach mleka, aby dobrać się do znajdującej się na wierzchu śmietany. Od pierwszej grupy przejęły tę umiejętność inne – drogą kulturową. Istnieje wiele podobnych przykładów.

W najnowszym numerze „Science” ośmioro badaczy pod kierownictwem Marii Tello-Ramos z University of St. Andrews w Wielkiej Brytanii opisuje obserwacje dziergaczy białobrewych (Plocepasser mahali) na pustyni Kalahari (południowa Afryka).

Ten gatunek wróblowych żyje w grupach liczących od 2 do 14 osobników. Buduje dwa rodzaje schronień: grzędy, tworzone na noc dla jednego osobnika, i gniazda (jedno lub dwa w roku). Oba na drzewach.

Grzędy są zrobione z trawy, wyścielone piórami i mają kształt odwróconego U z wejściem w formie rurki. Gniazda również mają wejście tego kształtu. Jeśli usunie się materiał z komory lęgowej, dziergacze przekształcają gniazda w grzędy. Dodając zaś materiał do rurki wejściowej, ptaki zamieniają grzędy w gniazda.

Naukowcy zbadali 397 grzęd i 47 gniazd. Zauważyli, że struktury te – w swoich kategoriach – różnią się między sobą. Tych różnic nie dało się wyjaśnić na podstawie temperatury, siły wiatru, wysokości drzew, wielkości gniazd ani genów. Jedyne, co pozostało, to zmienność kulturowa. Potwierdziły tę hipotezę ptaki, które przemieszczały się między grupami. Nie przynosiły one ze sobą własnego stylu budowy struktur. Budowały tak, jak grupa, do której zostały przyjęte.