Ismar de Souza Carvalho. Ismar de Souza Carvalho. Shutterstock

Dinozaury opowiadają o ostatnich chwilach superkontynentu

120 mln lat temu, czyli we wczesnej kredzie, pradawne gady zostawiły ślady w mule, który otaczał ówczesne rzeki i jeziora. Jedną ich partię znaleziono właśnie w Brazylii, drugą w Kamerunie.

Dr Louis Jacobs z Southern Methodist University w Dallas rozpoczął prace pod koniec lat 80. XX w. w Kamerunie. Znalazł tam m.in. kości dinozaurów i ślady ich stóp. Wrócił do tych odkryć, gdy New Mexico Museum of Natural History and Science zdecydowało się wydać tom poświęcony Martinowi Lockleyowi, badaczowi śladów wielki gadów, zmarłemu w listopadzie 2023 r. Przyjrzał się tropom z Brazylii. Podobieństwa – wiek, kształt i kontekst geologiczny – były uderzające. Większość pozostawiły dwunożne teropody (dinozaury drapieżne). Inne – długoszyje, czterokończynowe i roślinożerne zauropody lub ornitopody.

Ślad teropoda w Kamerunie.Southern Methodist University/ArchiwumŚlad teropoda w Kamerunie.

„Ślady dinozaurów opowiadają historie, których kości nigdy nie opowiedzą – twierdzi dr Jacobs. – Pokazują, jak zwierzę się poruszało, czy było samotne, czy żyło w grupach. To inny sposób patrzenia w przeszłość”. Także geologiczną.

Ślad teropoda w Brazylii.ShutterstockŚlad teropoda w Brazylii.

Dziś tereny, na których dokonano odkryć, dzieli ocean i ponad 6 tys. km. Kiedyś obie części stanowiły jeden ląd: Gondwanę. 120 mln lat temu ten superkontynent już zaczął się rozpadać. Ślady wielkich gadów wskazują jednak, że dzisiejsze Amerykę Południową i Afrykę wciąż jeszcze łączył most lądowy – inaczej dinozaury nie mogłyby wędrować między tymi obszarami.

Zdaniem badacza nauka zyskała właśnie wskazówki pomocne w zrozumieniu historii geologicznej regionów, które rozdzieliły się miliony lat temu.

W skrócie

W Polsce badania nad śladami dinozaurów prowadził dr Grzegorz Niedźwiedzki, który obecnie jest pracownikiem Uppsala universitet w Szwecji.