Pulsar - najciekawsze informacje naukowe. Pulsar - najciekawsze informacje naukowe. Shutterstock

O niezwykłych relacjach łososiowatych z bakteriami

Ssaki chronią przed nimi swoje mózgi. Żyją w ich organizmach w jelitach. U zwierząt zmiennocieplnych występują w innych narządach wewnętrznych oraz we krwi. Czy jednak są to wszędzie te same patogeny?

Mikroorganizmy u zwierząt zmiennocieplnych wspomagają niektóre funkcje metaboliczne, a także pomagają przetrwać w trudniejszych warunkach. Na przykład zdrowe ryby kostnoszkieletowe (do których też należą łososiowate, czyli Salmonidae) mają je we krwi i w narządach wewnętrznych. Naukowcy z USA, Norwegii, Czech i Austrii opisali różnice między nimi.

Na początku analizowali patogeny pstrągów tęczowych (Oncorhynchus mykiss) hodowanych w laboratorium. Tak odkryli, że mikrobiom z mózgu były odmienny od jelitowego i ok. tysiąca razy mniej liczny, za to podobny do zamieszkującego śledzionę Przynajmniej niektóre bakterie musiały więc zawędrować do mózgu z innych narządów lub z krwi. Ponadto ponad połowa odpowiadała mikroorganizmom znajdowanym u innych osobników łososiowych.

Sięgnij do źródeł

Badania naukowe: A brain microbiome in salmonids at homeostasis

Następnie badacze przyjrzeli się innym gatunkom dzikich łososiowych, w tym czawyczę (Oncorhynchus tshawytscha), łososia szlachetnego (Salmo salar) i pstrąga gilańskiego (Oncorhynchus gilae). Skład ich mikrobiomów w mózgach różnił się w zależności od położenia geograficznego miejsca, gdzie je złapano.

W końcu naukowcy skupili się na zmianie mikroorganizmów w ciągu życia dzikiej czawyczy. Te ryby miały najwięcej bakterii, gdy osiągały dojrzałość płciową i docierały do granicy możliwości rozrodczych. Autorzy hipotetyzują, że czawycze doświadczają częstszej neurodegeneracji wraz z wiekiem właśnie z powodu wzrostu ilości bakterii. Byłoby to potwierdzeniem wcześniej stawianych tez, że reakcje przeciwdrobnoustrojowe w mózgu zwierzęcia mogą prowadzić do akumulacji amyloidu.

„Nasze odkrycia pokazują niezwykłe powiązania między mózgiem zdrowych fizjologicznie łososiowatych a bakteriami” – piszą badacze. I dodają: „Pozostaje jeszcze zbadane, czy jest to cecha charakterystyczna innych ryb kostnoszkieletowych, czy też uniwersalna symbiotyczna relacja występująca u wszystkich kręgowców”.