Start: w pobliżu Blacksburg w stanie Wirginia naukowcy puszczają drona przystosowanego przez nich do chwytania mikroorganizmów unoszących się w powietrzu. Start: w pobliżu Blacksburg w stanie Wirginia naukowcy puszczają drona przystosowanego przez nich do chwytania mikroorganizmów unoszących się w powietrzu. Zdjęcie Adam Ewing

Mikroby na wysokościach

Plan lotu: Drony wykorzystywane w badaniach mikroorganizmów obecnych w dolnych warstwach atmosfery mają specjalnie zmodyfikowane szalki Petriego, które można zdalnie otwierać i zamykać.Zdjęcie Adam Ewing Plan lotu: Drony wykorzystywane w badaniach mikroorganizmów obecnych w dolnych warstwach atmosfery mają specjalnie zmodyfikowane szalki Petriego, które można zdalnie otwierać i zamykać.
Za pomocą dronów i teorii chaosu naukowcy badają, jakimi drogami mikroorganizmy rozprzestrzeniają się po świecie

Powietrze wokół nas pełne jest mikroskopijnych form życia. Podczas każdego wdechu wprowadzamy do organizmu tysiące bakterii, wirusów i grzybów. Od prawie 150 lat naukowców wiedzą, że niektóre z tych unoszących się w powietrzu drobnoustrojów powodują choroby roślin, zwierząt i ludzi. Później dowiedzieliśmy się też, że drobnoustroje mogą również wpływać na pogodę, sprawiając, że woda zamarza w wyższej temperaturze, lub inicjując opad atmosferyczny. Niezwykłe jest to, że niektóre z tych mikroorganizmów zostają porwane bardzo wysoko przez prądy powietrzne i w ten sposób pokonują oceany i przemierzają kontynenty.

Świat Nauki 5.2017 (300309) z dnia 01.05.2017; Biologia; s. 58