Pulsar - najnowsze informacje naukowe. Pulsar - najnowsze informacje naukowe. Shutterstock
Struktura

Nowa syntetyczna komórka potrafi dążyć do celu

Kulista struktura odkształca się w odpowiedzi na bodźce zewnętrzne. A jej prosta budowa sprawia, że ma więcej potencjalnych zastosowań i budzi mniej wątpliwości etycznych.

Syntetyczna komórka zbudowana przez uczonych z Johns Hopkins Medicine dokonała tzw. skutecznego przełamania symetrii. Oznacza to, że porzuciła najkorzystniejszą energetycznie formę – kulę – i odkształciła się w odpowiedzi na zewnętrzny bodziec (np. na stężenie określonych substancji chemicznych). Tym samym upodobniła się do wielu naturalnych komórek żywych – chociażby do leukocytów. Białe ciałka krwi przemieszczają się w swoim środowisku właśnie w taki sposób. Wyczuwają w pobliżu istotne dla siebie substancje, np. mediatory zapalne, a następnie zmieniają swój kształt i „pełzną” w stronę sygnału.

Autorzy projektu i zarazem publikacji w „Science Advances” dążyli do tego, by uzyskana przez nich struktura była możliwie najmniejsza (tzw. komórka minimalna). Im prostsza bowiem budowa tworu, tym więcej potencjalnych zastosowań, a mniej zagrożeń czy wątpliwości etycznych. Komórka zespołu Hopkinsa składa się przede wszystkim z fosfolipidów, oczyszczonych białek, soli oraz ATP, czyli „waluty” energetycznej umożliwiającej przetrwanie. Nie ma jednak zdolności do samopowielania. Nie zawiera również żadnego nośnika informacji genetycznej (RNA czy DNA).

Stworzenie syntetycznych komórek, które potrafią rozpoznawać sygnały biochemiczne i podążać w stronę swojego „celu” daje szansę na wiele potencjalnych zastosowań medycznych. Wewnątrz takiego „pęcherzyka” można np. zamknąć lek – zostanie dostarczony dokładnie do tych komórek ciała, które go potrzebują. Z wielu takich struktur można budować od podstaw leukocytarne symulatory, które będą się zachowywały tak samo, jak prawdziwe białe krwinki. Tacy biochemiczni „kaskaderzy” mogliby pomóc uczonym zrozumieć, jak naturalne ciałka krwi reagowałyby na określone patogeny lub leki.