Pulsar - najnowsze informacje naukowe. Pulsar - najnowsze informacje naukowe. Shutterstock
Struktura

Choroba nietoperzy zwiększa śmiertelność noworodków

Badacze zauważyli, że w rejonach, gdzie zmniejsza się liczebność tych ssaków, tam rośnie zużycie szkodliwych dla ludzkiego zdrowia insektycydów.

Amerykańskie nietoperze od 2006 r. chorują na zespół białego nosa (white-nose syndrom). Jest on wywoływany przez mikroskopijne grzyby i zabija niemal 70 proc. zakażonych osobników – populacja tych ssaków zmniejszyła się już o średnio o 31,1 proc. A to one – jako w większości owadożercy – w dużej mierze odpowiadają za likwidację szkodników ludzkich. Nowa analiza, opublikowana w najnowszym numerze „Science”, wskazuje, jakie mogą być tego konsekwencje.

Sięgnij do źródeł

Badania naukowe: The long shadow of biodiversity loss

Badacze zauważyli, że w rejonach, gdzie ich liczebność się zmniejsza, tam – średnio o 31 proc. – rośnie zużycie insektycydów, które mogą mieć szkodliwy wpływ na zdrowie ludzkie, a szczególnie na rozwój płodu i zdrowie niemowląt. Z danych medycznych wynika zaś, że śmiertelność noworodków (z przyczyn wewnętrznych, nieliczone są np. wypadki) rośnie w tych rejonach o 7,9 proc.

Zespół białego nosa to tylko jedno z zagrożeń dla nietoperzy. Autor przestrzega przed innymi jak utrata siedlisk czy globalne ocieplenie.