Pulsar - wyjątkowy portal naukowy. Pulsar - wyjątkowy portal naukowy. Shutterstock
Technologia

Bateria, której ostry mróz nie straszny

Kto próbował zimą na dworze używać telefonu, ten wie, że elektronika, choć tak wszechstronnie rozwinięta, w niskich temperaturach działa nie najlepiej. Być może się to zmieni.

Powszechnie stosowane baterie litowo-jonowe z elektrolitem opartym na węglanie etylenu wykazują wówczas ograniczone przewodnictwem i obniżoną kinetyką transportu nośników ładunku. Przyjmuje się, że baterie te są w stanie pracować w temperaturach nie niższych niż –20 st. C. Naukowcy i inżynierowie dążą jednak do tego, aby zejść z tym progiem znacznie niżej – do –80 st. C, czyli niemalże najniższej temperatury zarejestrowanej na naszej planecie. Takie baterie można by stosować również w autach elektrycznych, sprzęcie używanym przez polarników, badaczy dna oceanu, a być może byłyby użyteczne też w inżynierii kosmicznej.

Sięgnij do źródeł

Badania naukowe: Rechargeable Li/Cl2 Battery Down to −80°C

Autorzy niedawnej pracy z „Advanced Materials” przedstawili projekt takiej właśnie baterii. Składa się ona z elektrody litowej, elektrody węglowej oraz elektrolitu złożonego z mieszaniny chlorku litu, chlorku glinu i paru innych związków. W artykule znajdziemy m.in. szczegółowy opis badań strukturalnych nad elementami ogniwa. W ten sposób wykazano, że istotnym elementem tego projektu była porowata struktura elektrody węglowej, która umożliwiała wychwytywanie i zatrzymywanie powstałych przy ładowaniu baterii soli chlorkowych, co zwiększa żywotność baterii.

Naukowcy przez 6 miesięcy badali pojemność elektryczną oraz zdolność do ponownego ładowania przy –40 st. C (w zegarku na rękę) oraz –80 st. C (w lampce LED wewnątrz zamrażarki). Stwierdzili, że badane parametry utrzymują się na poziomie ponad 90 proc. przez dość sporo cykli ładowania. W zależności od temperatury i dobranych parametrów liczba tych cykli się zmieniała, ale byli w stanie wykazać, że przy –80°C działa ona nadal maksymalnie po 70 cyklach. Ogólnie rzecz biorąc, baterie wykazały się zadowalającą pojemnością ładowania w zakresie 1200–5000 mAh/g.


Dziękujemy, że jesteś z nami. To jest pierwsza wzmianka na ten temat. Pulsar dostarcza najciekawsze informacje naukowe i przybliża najnowsze badania naukowe. Jeśli korzystasz z publikowanych przez Pulsar materiałów, prosimy o powołanie się na nasz portal. Źródło: www.projektpulsar.pl.

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną