Pulsar - wyjątkowy portal naukowy. Pulsar - wyjątkowy portal naukowy. Shutterstock
Technologia

Interfejs mózg-komputer: Neuralink nie ma monopolu

Moc na kursorze – implant Neuralinku działa bez zarzutu
Technologia

Moc na kursorze – implant Neuralinku działa bez zarzutu

W lutym br. pisaliśmy o kontrowersjach związanych z tą firmą neurotechnologiczną. Elon Musk ogłosił na platformie X rozpoczęcie testów interfejsu mózg–komputer na ludziach, tyle że nigdzie nie podał ich szczegółów. Wydaje się jednak, że wątpliwości okazały się bezpodstawne.

Im głośniej o Neuralinku, tym mniej o nim wiadomo
Technologia

Im głośniej o Neuralinku, tym mniej o nim wiadomo

Konstruktorzy interfejsu mózg-komputer rozwijanego w firmie Elona Muska obiecują wiele, ale obiekt ich starań budzi równie wiele kontrowersji środowiska naukowego i potencjalnych użytkowników.

Implant, który pozwala na aż cztery niezależne manipulacje palcami, zaprezentowali w „Nature Medicine” badacze ze Stanford University.

Od jakiegoś czasu jest głośno o interfejsie mózg-komputer opracowanym w firmie Elona Muska. Pierwsza implantacja u człowieka – w marcu 2024 r. – przebiegła pomyślnie. Nie tylko jednak Neuralink pracuje nad podobnymi rozwiązaniami – robi to także kilka innych koncernów oraz wiele zespołów badawczych. W „Nature Medicine” pojawiła się właśnie praca międzyuczelnianego zespołu z USA, który zaprojektował interfejs symulujący ruch palców.

Artykuł opisuje kontynuację badań grupy Francisa R. Willetta ze Stanford University, która o swoim dokonaniu pisała pierwszy raz w 2021 r. Ma ono postać wprowadzanych przez otwór w czaszce do mózgu pacjenta elektrod przewodowo podłączanych do komputera, gdzie program przetwarza sygnały neuronalne na symulację ruchów palcami. Chodzi o to, aby pacjent mógł wyobrażać sobie wykonywanie ruchów myszką, a komputer mógł to poprawnie odczytywać i dekodować.

W eksperymencie opublikowanym w cztery lata temu pacjentom udało się za pomocą implantu m.in. zapisać cały alfabet. W nowym badaniu grupa poszła dalej i użyła go do obsługi gier komputerowych. Do tej pory w badaniach nad takimi łączono palce dłoni w dwie grupy i w ten sposób umożliwiano dwie niezależne manipulacje. W tym przypadku pacjenci byli w stanie grać w grę za pomocą dwóch par palców – wskazujący + środkowy i serdeczny + mały – oraz kciuka, którego ruch dodatkowo był dekodowany dwie różne osie (góra–dół, prawo–lewo). W sumie implant pozwala zatem na aż cztery niezależne manipulacje.

To duży postęp w tej dziedzinie. Także dlatego, że wiele implantów do tej pory nie pozwalało na tak bezpośrednią obsługę komputera – wymagały raczej wyobrażenia sobie ruchów różnymi kończynami, aby określone operacje na monitorze zostały wykonane. System, w którym pacjent musi wyobrazić sobie jedynie ruch ręki, jest o wiele prostszy. W dalszej perspektywie może umożliwić np. sprawne pisanie na klawiaturze osobom sparaliżowanym oraz wiele innych komputerowych czynności wymagających działania kilku palców jednocześnie.


Dziękujemy, że jesteś z nami. To jest pierwsza wzmianka na ten temat. Pulsar dostarcza najciekawsze informacje naukowe i przybliża najnowsze badania naukowe. Jeśli korzystasz z publikowanych przez Pulsar materiałów, prosimy o powołanie się na nasz portal. Źródło: www.projektpulsar.pl.

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną