Pulsar - wyjątkowy portal naukowy. Pulsar - wyjątkowy portal naukowy. Shutterstock
Zdrowie

Trądzik a witamina B12

Czy winien jest tu zmieniony metabolizm bakterii?

Trądzik młodzieńczy oraz trądzik pospolity to zmartwienie dotykające nie tylko nastolatków. Szacuje się, że problem ten ma 80% osób w wieku 11–30 lat. Większość z nas wie doskonale, jak trudno walczyć z pryszczami, które są efektem stanu zapalnego wywołanego przez bakterie.

Od wielu lat trwają badania nad możliwymi przyczynami tej niemiłej choroby. Zespół farmakologów molekularnych z University of California w Los Angeles postanowił przyjrzeć się jednej z hipotez, zgodnie z którą kłopot ten jest wynikiem podwyższonego poziomu witaminy B12 w organizmie. Koncepcja ta nie jest udowodniona, ale zauważono, że w wielu przypadkach istnieje pewna korelacja. Badacze skupili się na ścieżkach metabolicznych bakterii Propionibacterium acnes, bezpośrednio odpowiedzialnych za występowanie trądziku. Próby przeprowadzono na 10 ochotnikach bez problemów skórnych, którym zaczęto podawać witaminę B12 w zastrzykach. Okazało się, że w jednym przypadku trądzik wystąpił już po dobie. Naukowcy podejrzewają, że suplementacja witaminą powoduje zmianę metabolizmu bakterii, w rezultacie czego dochodzi do procesów zapalnych. Bakterie rozkładają nadmiar witaminy, produkując porfiryny, które z kolei są promotorami stanu zapalnego.

Warto jednak na razie wstrzymać się z ograniczaniem spożycia pokarmów zawierających tę witaminę. Opisywane badania są zaledwie wstępem do dalszych studiów, ale niewątpliwie może to być ciekawy trop naukowy.

Wiedza i Życie 6/2018 (1002) z dnia 01.06.2018; Sygnały; s. 15